کد خبر: 1213073
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
گسترش صنایع تبدیلی زودبازده، یکی از بهترین میانبر‌هایی است که پیش روی هر کشوری برای عبور سریع و کم‌هزینه از سد بزرگ بیکاری قرار دارد
محمدرضا هادیلو
جوان آنلاین: گسترش صنایع تبدیلی زودبازده، یکی از بهترین میانبر‌هایی است که پیش روی هر کشوری برای عبور سریع و کم‌هزینه از سد بزرگ بیکاری قرار دارد. صنایع تبدیلی با برخورداری از قابلیت خلق ارزش‌افزوده چندبرابری برای محصولات خوراکی، در صورت معرفی صحیح به مردم و حمایت از سوی نهاد‌های حاکمیتی در مدت‌زمان کوتاه می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکل اقتصادی کشور و خانواده‌ها از جمله بیکاری را حل کند. بسیج سازندگی در جایگاه نهاد عامل اقتصاد مقاومتی، علاوه بر حمایت اصولی و همه‌جانبه از بسط صنایع تبدیلی، قطب‌بندی اقتصادی نقاط مختلف کشور بر اساس مزیت‌های اقتصادی بومی را نیز به عنوان یک سیاست مبنایی در دستور کار قرار داده است. بر همین اساس استان قزوین با برخورداری از فرهنگ غذایی غنی، سرشار و کم‌نظیر، به ویژه در زمینه تولید شیرینی‌جات سنتی و بومی ایران، به عنوان قطب تولید شیرینی خانگی در کشور تعریف شده است. 
 
شهر قزوین در زمان صفوی پایتخت ایران بود و به همین دلیل از میراث فرهنگی غنی برخوردار است و از نظر تعداد آثار تاریخی جایگاه ویژه‌ای در ایران و جهان به خود اختصاص داده است. 
حمام قجر، کاخ چهل‌ستون، امامزاده حسین و خیابان سپه که قدیمی‌ترین خیابان ایران است، از جمله همین ابنیه تاریخی است. وجود جاذبه‌های گردشگری فراوان در قزوین موجب شده است این شهر یکی از گزینه‌های پررنگ گردشگری و مقصد جذاب در نگاه گردشگران خارجی باشد. گردشگران همچنین مشتری دائمی شیرینی‌های استثنایی قزوین به ویژه باقلوا هستند، به همین دلیل قزوین به عنوان قطب تولید باقلوای صادراتی نیز شناخته می‌شود. 
باقلوای لوزی، نان برنجی، نان نخودی، نان قندی، باقلوای پیچ، نان بادامی، نان گردویی، پادرازی، نان نازک، نان چرخی، نان چای و حاج کریمی معروف‌ترین شیرینی‌های سنتی قزوین را تشکیل می‌دهند. 
نکته بسیار شایسته و چشمگیری که از مزیت‌های مهم صنعت تولید شیرینی در قزوین مطرح است، فرهنگ پخت و تهیه این شیرینی‌جات در منازل است. بیشتر شیرینی‌ها را عمدتاً زنان قزوینی در آشپزخانه‌های خانگی و کارگاه‌های کوچک و به اصطلاح زیر پله‌ای تولید می‌کنند و به همین دلیل شیرینی‌پزی در قزوین برای ادامه حیات و گسترش روزافزون نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بزرگ نیست، کافی است خانم‌ها در منازل فعال و تولیدات آن‌ها مورد حمایت قرار گیرند. 
خانم قندچی‌زاده یکی از بانوان موفق قزوینی است که با فعالیت در تولید خانگی شیرینی‌جات از درآمد مناسبی برخوردار است. 
وی با ابراز علاقه از این کار درباره سابقه فعالیت و نحوه ورودش به این کار می‌گوید: شیرینی‌پزی را از مادرم یاد گرفتم. وقتی بچه بودم مادر و مادربزرگم باهم شیرینی نوروز را آماده می‌کردند و من هم کمک‌شان می‌کردم و به مرور آموختم چطور می‌توان یک شیرینی اعلا و خوشمزه درست کرد. اوایل شروع به کار، محصولاتم را به ادارات می‌بردم و معرفی می‌کردم و همشهریانی که از کیفیت شیرینی‌ها خوش‌شان می‌آمد، به مشتری دائمی تبدیل می‌شدند. تبلیغ کار من همین افراد بودند، چون آنها، گروه‌ها و مشتریان دیگر را با خودشان همراه می‌کردند، به گونه‌ای که دیگر هیچ نیازی به بازاریابی نداشتم. مشتری‌ها به قدری زیاد شده بودند که همواره با کمبود شیرینی برای فروش مواجه می‌شدم. حالا حدود ۱۰ سال است شیرینی‌پزی می‌کنم و در عین حال در پایگاه‌های بسیج این هنر را به علاقه‌مندان آموزش می‌دهم. این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه رعایت اصول بهداشتی و صداقت با مشتری‌ها در کنار استفاده از مواد اولیه اصیل و غیرتقلبی، زمینه اصلی موفقیتم را تشکیل می‌دهد، تصریح می‌کند: کسانی که از من باقلوا می‌خرند، مطمئن هستند به جای زعفران، از رنگ مصنوعی استفاده نشده، خبری از اسانس و پودر باقالی و مغز زردآلو نیست و هرچه هست، پسته و بادام واقعی و باکیفیت است.
 
 شروع کار با یک ماهیتابه 
خانم‌های موفق قزوینی آنقدر توانمند هستند که کارشان را گسترش دهند و در بیرون از خانه هم با اشتغال‌زایی برای دیگر همشهریان‌شان به تولید محصولات مختلف بپردازند. 
خانم ایزدیان یکی از آنهاست؛ بانوی شیرینی‌پز موفقی که بعد از کار در خانه ابتدا اقدام به تأسیس یک کارگاه کوچک تولید شیرینی کرد و حالا انواع شیرینی‌هایش را صادر می‌کند و سفارشات زیادی از کشور اتریش دارد.
این بانوی کارآفرین می‌گوید: پخت شیرینی‌های متنوع و اصیل قزوینی را از مادرم آموخته‌ام. در گذشته مردم خودشان برای عید شیرینی می‌پختند و من هم در همین فرصت از مادرم این هنر را یاد گرفتم. وقتی کار را شروع کردم فقط یک ماهیتابه، یک الک و یک گاز به اضافه ۱۰هزار تومان پول نقد در اختیار داشتم، اما امروز در نقطه‌ای ایستاده‌ام که محصولات‌مان را به کشور‌های اروپایی صادر می‌کنیم. گردشگران خارجی که به قزوین می‌آیند، عاشق شیرینی‌ها به ویژه باقلوای قزوین می‌شوند، بنابراین مقدار زیادی از این‌ها را می‌خرند و به کشورهای‌شان می‌برند، آن وقت است که در آن کشور‌ها مشتری‌های جدیدی برای شیرینی‌ها پیدا می‌شود و به این ترتیب فرایند سفارش گرفتن از اروپا شکل می‌گیرد. من در ابتدا به توریست‌ها می‌گفتم اگر باز هم از این شیرینی‌ها بخواهند، می‌توانیم برای‌شان ارسال کنیم که دیدم این کار بسیار مؤثر واقع شد و در حال حاضر هم به سرعت درخواست‌های رسیده از دیگر کشور‌ها بررسی و تولید شیرینی‌ها انجام و نهایتاً برای‌شان ارسال می‌شود.
 
 خواص شیرینی‌جات سنتی قزوین
اگر گذری به کوچه‌پس‌کوچه‌های قزوین داشته باشیم، می‌بینیم این شهر پر است از خانه‌ها و خانم‌های شیرینی‌پز سختکوش و باسلیقه‌ای که در کارگاه‌های کوچک، اما پربازده و کم‌خرج مشغول فعالیت هستند. 
طی سال‌های اخیر با ارائه تسهیلات اقتصاد مقاومتی به شیرینی‌پزی‌های قزوینی برای خرید و استقرار دستگاه‌های صنایع تبدیلی تولید شیرینی و باقلوای صادراتی ۳۰درصد افزایش یافته است. در این شرایط لازم است نهاد‌ها و سازمان‌های ناظر در ارائه مجوز‌های مختلف به این کارگاه‌های خانگی همکاری بیشتری از خود نشان دهند. 
بی‌شک اگر همه چیز خوب پیش برود، می‌توان منتظر بود تا باقلوای قزوین به یکی از پرطرفدارترین محصولات صادراتی ایران تبدیل شود. 
یکی از کارشناسان طب اسلامی درباره ارزش غذایی شیرینی‌جات قزوین به ویژه باقلوا می‌گوید: شیرینی‌جات قزوین به سبب برخورداری از مواد تشکیل‌دهنده باارزشی مثل پسته، بادام، گندم و زعفران در زمره منابع غنی غذایی به شمار می‌روند. مصرف این شیرینی‌جات سنتی و کهن برای استحکام استخوان‌ها، کمک به تکامل جنین زنان باردار، تقویت عملکرد ریه و قلب، پیشگیری از سرطان، کمک به کارکرد مناسب بافت‌ها، افزایش پلاکت‌سازی خون و تقویت معده توصیه می‌شود.
دکتر میراسماعیل امینی ادامه می‌دهد: وقتی از اقتصاد مقاومتی، اشتغال‌زایی و کمک به حرکت چرخ‌های اقتصاد یک منطقه صحبت می‌کنیم، باید جوانب دیگر را هم مورد توجه قرار دهیم. سلامت جامعه بسیار مهم است و مواد غذایی قزوین این ویژگی را دارند. زنان قزوینی به خوبی توانسته‌اند در جایی به اقتصاد کشور کمک کنند که سلامتی و سرزندگی را به همراه دارد. استفاده از توانمندی‌های موجود در این منطقه امتیاز دیگر این فعالیت‌ها به شمار می‌آید.
بسیج سازندگی با ورود به موضوع تولید شیرینی‌جات قزوینی و اختصاص تسهیلاتی در جهت حمایت از تولیدکنندگان و فعالان این عرصه گام بلندی برای جهانی‌کردن شیرینی‌های قزوین برداشته است. 
حالا اکثر تولیدکنندگان شیرینی و باقلوا در قزوین خوب می‌دانند اگر تصمیمی برای گسترش کار خود داشته باشند، سازمانی وجود دارد که دست آن‌ها را می‌گیرد و همراه‌شان است تا بتوانند وضعیت بهتری را تجربه کنند. 
قزوین مشتی از خروار‌ها ظرفیتی است که در مناطق مختلف ایران وجود دارد؛ روستا‌هایی که هر کدام می‌توانند در تولید محصولی قطب باشند؛ محصولاتی از صنایع دستی و میوه و سبزیجات تا لباس‌های سنتی و غذا‌ها و شیرینی‌جات، فقط کافی است چشمی به سمت روستا‌ها بچرخد و این همه داشته را ببیند و مورد حمایت قرار دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار